MINAT BELAJAR TERHADAP HASIL BELAJAR PENDIDIKAN AGAMA ISLAM DI SMP IT HANDAYANI PEMATANG KERASAAN REJO

Authors

  • Nurliyah Nasution Sekolah Tinggi Agama Islam Panca Budi Perdagangan
  • Suci Amalia Sekolah Tinggi Agama Islam Panca Budi Perdagangan
  • Muhammad Herfandi Sekolah Tinggi Agama Islam Panca Budi Perdagangan

DOI:

https://doi.org/10.62214/jayu.v2i2.238

Keywords:

Learning Interest, Learning Outcomes, Islamic Education, Influence

Abstract

This study aims to evaluate the influence of learning interest on the learning outcomes of Islamic Education (PAI) at SMP IT Handayani Pematang Kerasaan Rejo. The research uses a quantitative method with regression analysis. The population in this study consists of 50 students from SMP IT Handayani Pematang Kerasaan Rejo, with a sample of 40 students selected using purposive sampling technique. The results show that learning interest has a significant influence on PAI learning outcomes, with a significance value of 0.000. The determination table shows a correlation value (R) of 0.953 and a coefficient of determination (R square) of 0.908, indicating that 90.8% of the variation in learning outcomes can be explained by learning interest. This research is expected to help teachers understand students' learning interests so that they can find solutions to increase students' learning interest, which in turn will improve learning outcomes.

References

Anam, K. (2015). Tadrus: Jurnal Pendidikan Islam, 4(2).

Azwar, S. (2013). Reliabilitas dan validitas. Yogyakarta: Bustaka Belajar.

Barus, I. (2017). Psikis-Jurnal Psikologi Islami, 3(1), 1-10.

Djazari, M., Diana, R., & Mahendra, A. N. (2013). Jurnal Nominal, 2(2), 181-209.

Fitriani, N. R., & Rahma, W. (2019). Jurnal Pendidikan Matematika di Indonesia, 4(1), 6-11.

Jamilah, & Isnani, G. (2017). Jurnal Pendidikan Bisnis dan Manajemen, 3(2), 85-96.

Kartini, T. (2007). Jurnal Pendidikan Dasar, 8, 1-5.

Kusumo, S. (2016). Hubungan antara minat belajar dengan hasil belajar siswa kelas IV SDN se-gugus Nyi Ageng Serang.

Nurhasanah, S., & Sobandi, A. (2016). Jurnal Pendidikan Manajemen Perkantoran, 1(1), 128-135.

Oktafyan, I. F. (2017). Pengaruh kegiatan ekstra kurikuler terhadap hasil pembelajaran pendidikan agama islam. Fakultas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan, Universitas Islam Negeri Sumatra Utara Medan.

Pengestusi, D. A. (2012). Pengaruh minat belajar dan disiplin belajar terhadap hasil belajar akutansi pada kompetensi dasar menyusun laporan keuangan perusahaan dagang pada siswi kelas X program keahlian akutansi di SMK Sultan Fattah Demak.

Pratiwi, K. N. (2015). Jurnal Pujangga, 1(2), 75-105.

Rohim, A. (2011). Pengaruh minat belajar terhadap prestasi belajar siswa pada bidang studi PAI. Fakultas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan, Universitas Islam Negeri Syarif Hidayatullah.

Rosyid, Z. M., Mustajab, & Aminol, R. A. (2019). Prestasi belajar. Batu: Literasi Nusantara.

Saepudin, J. (2019). Jurnal Penelitian Pendidikan Agama dan Keagamaan, 17(2), 172-187.

Sirajuddin. (2018). Jurnal Ekonomi Efektif, 1(1), 64-83.

Siswati, E., & Munawar, T. (2018). Pengaruh minat belajar terhadap hasil belajar kognitif, 2(4), 1-7.

Slameto. (2013). Belajar dan faktor-faktor yang mempengaruhi. Jakarta: Rineka Cipta.

Sudjana, N. (2006). Penilaian hasil proses belajar mengajar. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Sugiyono. (2016). Statistika untuk penelitian. Bandung: Alfabeta.

Sugiyono. (2017). Metode penelitian pendidikan. Bandung: Alfabeta.

Sulistiono, A. (2018). National Seminar on Elementary Education, 1(1), 92-102.

Syah, M. (2009). Psikologi belajar. Jakarta: Rajawali Pers.

Downloads

Published

2024-12-10

How to Cite

Nasution, N., Amalia, S., & Herfandi, M. (2024). MINAT BELAJAR TERHADAP HASIL BELAJAR PENDIDIKAN AGAMA ISLAM DI SMP IT HANDAYANI PEMATANG KERASAAN REJO. Jurnal Al Wahyu, 2(2), 262–271. https://doi.org/10.62214/jayu.v2i2.238