EFEKTIVITAS PENGGUNAAN MEDIA AUDIO VISUAL DALAM PEMBELAJARAN PENDIDIKAN AGAMA ISLAM PADA SISWA KELAS III SD NEGERI 096753 PERLANAAN

Authors

  • Amalia Hikmayanti Tambunan Sekolah Tinggi Agama Islam Samora Pematangsiantar
  • Armigel Darsa Sekolah Tinggi Agama Islam Samora Pematangsiantar

DOI:

https://doi.org/10.62214/jayu.v2i1.214

Keywords:

Effectiveness, Audio Visual, Islamic Religious Education

Abstract

Islamic religious education learning is one of the means in shaping the character of students in accordance with Islamic values. In the digital era, the use of media in learning such as audio visual has become a trend in the learning process. The media provides an interactive, interesting learning experience, and facilitates student understanding. Audio-visual learning media in learning plays a crucial role in accelerating the learning process and student understanding. The purpose of this study is to see the effectiveness of using audiovisual media in learning Islamic religious education. Researchers used descriptive qualitative research. As for data collection techniques, researchers go directly to the field by making observations. Based on the results of observations, when learning using audio-visual media is more effective than using other media. The results of observations show that students are enthusiastic in participating in learning and listening to the material presented. The use of audio visual media certainly has its own interest in students in following So in this case, teachers can integrate this media in their learning strategies to improve the quality of learning and enrich students' experience in understanding the values and teachings of Islam.

References

Adisasongko and Nur. (2022). ‘PENGGUNAAN MEDIA AUDIO VISUAL DALAM PEMBELAJARAN MATERI AJAR MENGGAMBAR SEGI BANYAK.’ Jurnal Inovasi Pembelajaran Karakter, 7.1. <http://www.i-rpp.com/index.php/jipk/article/view/1304>

Andina Widhayanti and Muhammad Abduh. (2021). ‘Penggunaan Media Audiovisual Berbantu Power Point Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Peserta Didik Di Sekolah Dasar’’.’ Jurnal Basicedu, 5.3, 52–57. <https://doi.org/10.31004/BASICEDU.V5I3.975>

Edy, S. S. and others. (2020). Implementasi Media Audio Visual Untuk Meningkatkan Kemampuan Menulis Teks Eksplanasi. Trapsila: Jurnal Pendidikan Dasar, 1.02, 22–32. <https://doi.org/10.30742/TPD.V1I02.810>.

Lia Wardani and Stkip Rokania. (2019). ‘PENGGUNAAN MEDIA AUDIO VISUAL UNTUK MENINGKATKAN HASIL BELAJAR SENI BUDAYA DAN KETERAMPILAN SISWA KELAS IV SEKOLAH DASAR NEGERI 004 RAMBAH SAMO.’ Indonesian Journal of Basic Education, 2.1, 1–4. <https://stkiprokania.ac.id/e-jurnal/index.php/IJOBE/article/view/205>

Lina Novita, A., & Novianty. (2020). Pengaruh Penggunaan Media Pembelajaran Audio Visual Animasi Terhadap Hasil Belajar Subtema Benda Tunggal Dan Campuran. JTIEE (Journal of Teaching in Elementary Education), 3.1, 46–53. http://dx.doi.org/10.30587/jtiee.v3i1

Martin Kahfi, Yeli Ratnawati, Wawat Setiawati, and A. S. (2021). EFEKTIVITAS PEMBELAJARAN KONTEKSTUAL DENGAN MENGGUNAKAN MEDIA AUDIOVISUAL DALAM MENINGKATKAN MOTIVASI DAN PRESTASI SISWA PADA PEMBELAJARAN IPS TERPADU. Jurnal Ilmiah Mandala Education, 7.1. <https://doi.org/10.58258/JIME.V7I1.1636>

Mimin Ninawati, Rahmiati Rahmiati, and N. W. (2021). ‘EFEKTIVITAS MEDIA PEMBELAJARAN AUDIO VISUAL PADA PEMBELAJARAN DARING TERHADAP HASIL BELAJAR IPA SISWA KELAS IV SDN PADEMANGAN BARAT 11 JAKARTA UTARA’, TANGGAP. Jurnal Riset Dan Inovasi Pendidikan Dasar, 2.1, 64–73. <https://doi.org/10.55933/TJRIPD.V2I1.273>

Nadlir, N., Nurkhasanah, M., & Rochmahtika, A. S. (2024). Peran Media Audio Visual Pada Pembelajaran Pendidikan Agama Islam Guna Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Sekolah Dasar. Edukatif : Jurnal Ilmu Pendidikan, 6(1), 116–124. https://doi.org/10.31004/edukatif.v6i1.5947

Prepotif Jurnal, Kesehatan Masyarakat, Rahmi Pramulia Fitri, and I. M. F. (2019). EFEKTIFITAS PENDIDIKAN KESEHATAN DENGAN PENGGUNAAN MEDIA AUDIO VISUAL VIDEO TERHADAP PERUBAHAN PENGETAHUAN REMAJA TENTANG OBESITAS DI SMPN 1 PEKANBARU TAHUN 2019. PREPOTIF : JURNAL KESEHATAN MASYARAKAT, 3.2, 46–53. <https://doi.org/10.31004/PREPOTIF.V3I2.479>

Sri Fitri Rahayu, & Zainuddin, M. R. (2024). Efektivitas Pembelajaran Pendidikan Agama Islam Menggunakan Media Audio Visual Pada Siswa Kelas Iii Sd Negeri 01 Pucungkidul Tulungagung. AL-MUADDIB: Jurnal Kajian Ilmu Kependidikan, 6(1), 170–181. https://doi.org/10.46773/muaddib.v6i1.1076

Triyadi, S. (2015). ‘EFEKTIVITAS PENGGUNAAN MEDIA AUDIO-VISUAL UNTUK MENINGKATKAN KETERAMPILAN MENYIMAK SISWA PADA MATA PELAJARAN PENDIDIKAN BAHASA INDONESIA.’ JUDIKA (JURNAL PENDIDIKAN UNSIKA), 3.2. <https://doi.org/10.35706/JUDIKA.V3I2.215>

Universitas Muhammadiyah and Sumatera Utara. (2022). Penerapan Media Audio Visual Dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Pendidikan Agama Islam Pada Anak. Jurnal Raudhah, 10.2. https://doi.org/<https://doi.org/10.30829/RAUDHAH.V10I2.2004>

Widyana Restu Tsaniyah, Iwan Hermawan, and K. E. W. (2021). ‘Implementasi Media AudioVisual Pada Hasil Belajar Mata Pelajaran Pendidikan Agama Islam. JURNAL ILMU PENDIDIKAN, 3.5. <https://doi.org/10.31004/EDUKATIF.V3I5.994>.

Winarsih, T. (2022). Efektifitas Penggunaan Media Audio Visual Dalam Pelajaran PAI Terhadap Pemahaman Dan Hasil Belajar Siswa Kelas V Materi Rasul Ulul ‘Azmi SDN 104 Bengkulu Utara. Jurnal Pendidikan Profesi Guru Agama Islam, 2(7), 81–84.

Downloads

Published

2024-06-09

How to Cite

Tambunan, A. H., & Darsa, A. (2024). EFEKTIVITAS PENGGUNAAN MEDIA AUDIO VISUAL DALAM PEMBELAJARAN PENDIDIKAN AGAMA ISLAM PADA SISWA KELAS III SD NEGERI 096753 PERLANAAN. Jurnal Al Wahyu, 2(1), 32–42. https://doi.org/10.62214/jayu.v2i1.214