EFEKTIVITAS PERMAINAN TRADISIONAL DALAM MENINGKATKAN KETERLIBATAN SOSIAL PADA ANAK USIA DINI
DOI:
https://doi.org/10.62214/jalfal.v2i1.179Keywords:
Traditional Games, Social Skill, Early ChildhoodAbstract
This research discusses the important role of traditional games in developing social skills in early childhood. It examines the lack of traditional games in modern society and their impact on children's social development. Using qualitative research with a mixed-methods approach involving observation, interviews and surveys, the research aimed to identify the challenges faced and provide effective solutions. Through exploring the benefits of traditional games, the research emphasised their role in fostering social interaction, cooperation, and communication among children. The results highlighted that participating in traditional games significantly strengthens social skills, improves relationships between friends, empathy, and conflict resolution abilities. This research confirms the importance of reintegrating traditional games in early childhood education to form socially skilled individuals.
References
Adi, B. S., & Muthmainah, M. (2020). Implementasi permainan tradisional dalam pembelajaran anak usia dini sebagai pembentuk karakter bangsa. Jurnal Pendidikan Anak, 9(1), 33-39.
Agusniatih, A., & Manopa, J. M. (2019). Keterampilan sosial anak usia dini: teori dan metode pengembangan. Edu Publisher.
Badu, R. (2011). Pengembangan model pelatihan permainan tradisional edukatif berbasis potensi lokal dalam meningkatkan kemampuan dan keterampilan orang tua anak usia dini di paud kota gorontalo. Jurnal Penelitian dan Pendidikan, 8(1), 70-77.
Istianti, T. (2018). Pengembangan Keterampilan Sosial Untuk Membentuk Prilaku Sosial Anak Usia Dini. Cakrawala Dini: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 6(1).
Khasanah, I., Prasetyo, A., & Rakhmawati, E. (2011). Permainan tradisional sebagai media stimulasi aspek perkembangan anak usia dini. PAUDIA: Jurnal Penelitian dalam Bidang Pendidikan Anak Usia Dini, 1(1).
Kibtiyah, N. S. (2023). Implementasi Permainan Tradisional Petak Umpet pada Anak Usia Dini di Era Society 5.0. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 7(2), 1368-1380
Mashuri, H., & Pratama, B. A. (2019). Peran permainan tradisional dalam pendidikan jasmani untuk penguatan karakter peserta didik.
Nadjamuddin, A. (2016). Membangun Karakter Anak Lewat Permainan Tradisional Daerah Gorontalo. Tadbir: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 4(2), 74-79.
Rachman, S. P. D., & Cahyani, I. (2019). Perkembangan keterampilan sosial anak usia dini. JAPRA (Jurnal Pendidikan Raudhatul Athfal), 2(1), 52-65.
Rahayu, E. (2023). Peran Permainan Tradisional dalam Pendidikan Anak Usia Dini. Journal on Education, 5(4), 17721-17737.
Setiawan, M. H. Y. (2016). Melatih keterampilan sosial anak usia dini melalui permainan tradisional. Jurnal Dimensi Pendidikan dan Pembelajaran, 4(1), 1-8.
Su'ud, F. M. (2017). Pengembangan keterampilan sosial anak usia dini analisis psikologi pendidikan islam. AL-MANAR: Jurnal Komunikasi dan Pendidikan Islam, 6(2), 227-253.
Syamsurrijal, A. (2020). Bermain sambil belajar: permainan tradisional sebagai media penanaman nilai pendidikan karakter. ZAHRA: Research and Tought Elementary School of Islam Journal, 1(2), 1-14.
Wahyu, A., & Rukiyati, R. (2022). Studi literatur: Permainan tradisional sebagai media alternatif stimulasi perkembangan anak usia dini. Jurnal Pendidikan Anak, 11(2), 109-120.
Wahyudi, M. (2020). Peningkatan Afeksi Anak Usia Dini melalui Dongeng dengan Alat Peraga. Jurnal Abdi Mas Adzkia, 1(1), 26-45.
Wijayanti, R. (2018). Permainan tradisional sebagai media pengembangan kemampuan sosial anak. Cakrawala Dini: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 5(1).
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Jurnal Al Athfaal

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.